김현주 사진

김현주 | 대학원 영어영문학과 (인문관)

  • 직급:
    교수

교수소개

2005년 미국 아이오와대학(University of Iowa)에서 영어교육(평가) 전공으
로 박사학위를 받았습니다. 박사과정동안 통합평가에 관한 연구를 주로 하였
으며, 특히 말하기 평가에서의 채점과정에 대한 연구를 통해 박사논문,
“World Englishes and Language Testing: The Influence of rater variability
in the assessment”, 을 완성하고 TOEFL을 주관하는 ETS로부터 박사논문 장
학금을 받았으며 현재는 평가의 윤리성, 말하기/쓰기 평가, 평가기준 개발, 교
수법, 영어정책, 교사자질 등 폭넓은 연구를 수행하고 있습니다.

학력

  • [1997] 석사 한양대학교 / 영어영문학 / 통사론
  • [2000] 석사 The University of Iowa / 영어교육 / 영어교육
  • [2005] 박사 The University of Iowa / 영어교육 / 영어평가

주요연구분야

교과과정 및 교재 개발
교사의 자질(평가)
윤리적 평가
평가도구 및 기준 개발

컨설팅 가능 분야

영어교육(평가), 교사자질연구 및 평가, 영어교육정책, 제 2언어 습득, 영어지
도법, 세계어(World Englishes)

연구업적

  • 연구보고서[20240229] 2022 개정 교육과정에 따른 초·중학교 영어과 성취수준 개발 연구
  • 연구보고서[20221231] 최소 성취수준 보장 지도를 위한 성취평가 방안 - 영어 -
  • 연구보고서[20221231] 고교학점제 도입에 따른 성취평가제 개선 방안
  • 연구보고서[20221209] 2022 개정 영어과 교육과정 시안(최종안) 개발 연구
  • 일반논문[20240917] Music listening in foreign language learning: perceptions, attitudes, and its impact on language anxiety
  • 일반논문[20240430] Proactive Music Activities Focused on Exploring Musical Emotion to Enhance Self-Awareness and Intrinsic Motivation in Patients with Schizophrenia
  • 일반논문[20240415] Instructional Guidance for Promoting Creativity in English as a Foreign Language Writing Classrooms: A Korean Case Study
  • 일반논문[20240331] Exploring the Factors Influencing Student Engagement in University English Classes
  • 일반논문[20240331] Exploring the Diverse Impact of Music on Alleviating Academic Stress in University Students during the Post-Pandemic Era
  • 일반논문[20230901] The Use of Music in English Language Learning: A Qualitative Analysis of Learning Anxiety and Attitudes among University Students
  • 일반논문[20230630] Exploring Factors of English Teachers' Effective Teaching Behavior in Blended Learning Contexts
  • 일반논문[20230331] The Relationship Between Chinese EFL Learners’ Learning Anxiety and Enjoyment in a Blended Learning Environment
  • 일반논문[20230331] COVID-19 팬데믹 동안 대학생의 학업스트레스 관리 전략으로서의 음악 활용
  • 일반논문[20221230] Exploring Test Takers' Perceptions and Characteristics in Predicting TOEIC Validity Arguments
  • 일반논문[20220630] Teacher and Student Perceptions of the Criterion-Referenced Assessment of English in CSAT
  • 일반논문[20210731] Students’ Perception on the Active Flipped Learning Approach in the Midst of the COVID-19 Pandemic
  • 일반논문[20210630] Relationships of motivational orientation and creativity and their effects on writing performance
  • 일반논문[20210630] Reconsideration of Validity and Its Application in Language Classrooms
  • 일반논문[20210331] 초등 영어교사 자질에 대한 학부모와 교사 인식의 차이
  • 일반논문[20191231] Attitudes Towards English Language Learning Apps from Korean and Chinese EFL Students
  • 일반논문[20191031] College Students’ Attitudes toward World Englishes
  • 일반논문[20190415] Active Learning in a Flipped Classroom
  • 일반논문[20181231] The Quest for Creativity and College Students’ Creativity Characteristics
  • 일반논문[20181031] 창의적 문제 해결 모형을 적용한 영자 신문 제작 활동의 효과
  • 일반논문[20171231] 영어 교사 자질에 관한 인식 연구: 중등 영어 교사와 학생 중심으로
  • 일반논문[20171031] 창의적 사고활동을 통한 영어 체험학습의 효과
  • 일반논문[20170228] 플립러닝을 통한 자기주도적 학습과정
  • 일반논문[20160831] The Effect of Self and Peer Feedback: Learner Autonomy in High School Writing Classes
  • 일반논문[20160731] Reconsideration of Creativity: Construct in Language Teaching
  • 일반논문[20160229] Peer Assessment in a University Writing Class
  • 일반논문[20160131] Teachers’ Beliefs about Learner Autonomy in EFL Classrooms in Korea
  • 일반논문[20150531] Multimedia Application in the College Classroom for Autonomous Language Learning
  • 일반논문[20150415] Creativity in Language Education
  • 일반논문[20150130] The Use and Perception of Codeswitching among Teachers and Students
  • 일반논문[20141030] Use of Technology for Learner Autonomy
  • 일반논문[20140301] Codeswitching by Korean Students in New Zealand and Lecturers in Korea
  • 일반논문[20140131] World Englishes Movement
  • 일반논문[20130801] 영어매개 대학전공수업에 대한 인식 연구
  • 일반논문[20130228] Learners' Behaviors in the Multicultural English Program: Focused on Elementary School Students
  • 일반논문[20110930] Suggestions for Teaching World Englishes Using English-medium Movies
  • 일반논문[20110930] 수준별 영어수업에 대한 평가방안 연구
  • 일반논문[20100831] 영어 쓰기 평가 기준에 대한 재고
  • 일반논문[20100331] 영어 말하기 평가에 대한 학습자 인식 연구
  • 일반논문[20090930] Teacher and Student Perceptions of New English Language Education Policy
  • 일반논문[20090831] 국가영어능력 인증시험에 대한 선행조사연구
  • 일반논문[20090501] 우수한 영어교사에 대한 교사와 학생간 인식 비교 연구
  • 일반논문[20080930] Reconsideration of the Development of Rating Criteria in Operational Language Testing Contexts
  • 일반논문[20071231] Influence of English Language Teachers' Attitudes toward World Englishes on English Language Assessment
  • 일반논문[20071230] 영어 말하기 평가의 채점과정 연구
  • 일반논문[20070930] 윤리적 영어 평가와 수험자의 권리
  • 일반논문[20070331] Perception Gap of Rating Scales for English Language Oral Proficiency Tests
  • 일반논문[20061031] World Englishes in language testing: a call for research
  • 일반논문[20060930] Rater Reliability in L2 Oral Proficiency Tests
  • 일반논문[20060331] A Pilot Study of Rater Effect on Assessing Speaking Ability
  • 저서/역서[20220130] Transformative Teaching Around the World
  • 저서/역서[20140301] Middle School English 3
  • 저서/역서[20140301] Middle School English 3 Teacher's Guide
  • 저서/역서[20140301] Middle School English I
  • 저서/역서[20140301] Middle School English I Teachers' Guide
  • 저서/역서[20140301] Middle School English II Teachers' Guide
  • 저서/역서[20140301] Middle School English II
  • 학술발표[20230905] Towards a Validation Study: Exploring Issues on CSAT and TOEIC
  • 학술발표[20230708] Exploring Effects of Test Takers' Characteristics on the Perceptions of TOEIC Validity Arguments
  • 학술발표[20220701] An Investigation of Test Takers’ Perceptions of TOEIC Validity Arguments
  • 학술발표[20210702] Implications of COVID-19 for Language Educators
  • 학술발표[20210223] Flipped Learning during the COVID-19 Pandemic
  • 학술발표[20191019] Promoting Active Learning in a Flipped Classroom
  • 학술발표[20190706] Empowering World Englishes in English Language Teaching
  • 학술발표[20190704] Promoting Creativity among L2 English Learners in Universities
  • 학술발표[20180720] The Quest for Creativity in English Education
  • 학술발표[20161022] Washback Effect of the CSAT on Language Teaching
  • 학술발표[20160924] The Criterion-Referenced Testing of English in the Korean College Scholastic Ability Test
  • 학술발표[20151015] Rethinking Assessment: Learning-Oriented Peer Assessment on Critical Writing
  • 학술발표[20150912] 비평적 글쓰기 수업에 적용된 거꾸로 수업
  • 학술발표[20131102] World Englishes: English for the Real World
  • 학술발표[20131102] In Consideration of Codeswitching in a Korean Context
  • 학술발표[20131026] Use of Codeswitching in an EFL Educational Setting
  • 학술발표[20131026] Teaching English for the Real World
  • 학술발표[20130515] Intercultural Activities in Elementary English Schools
  • 학술발표[20111111] World Englishes in the Classroom
  • 학술발표[20101109] 다문화 학생을 위한 영어 교육 프로그램 개발-초등학교 학생을 중심으로-
  • 학술발표[20100417] Challenge of Teaching Methods for World Englishes: Using Multicultural Movies
  • 학술발표[20090418] Digital Textbook for Primary English Education
  • 학술발표[20081018] Teacher and student perceptions of new English language education policy
  • 학술발표[20080724] Language Policy and Language Testing in Korea
  • 학술발표[20080112] Response Formats
  • 학술발표[20071028] Ratings of Korean students' English language oral proficiency
  • 학술발표[20071004] Problems and prospects of language tests for non-native speakers
  • 학술발표[20061124] Real-World Problems in Language Testing: Issues of Assessment Criteria
  • 학술발표[20061014] Moving Away From Native Speakers' Standards In Language Testing
  • 학술발표[20061007] Attitude toward WEs in Language Testing
  • 학술발표[20060510] Potential Rater Variables in Language Testing